lunes, 23 de octubre de 2017

Descripció i justificació, objectius i competències curriculars de la Unitat Didàctica


BLOC DE CONTINGUTS III


El bloc 3, “Expressió motriu i comunicació”, té com a principal objectiu el desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat a través del moviment. Aspectes tan importants com l’espontaneïtat, la desinhibició i la creativitat seran elements clau per a descobrir, utilitzar, i adaptar els recursos expressius del seu cos a la comunicació d’idees, sensacions, emocions, estats d’ànim, i comprensió de missatges expressats per altres persones. L’experimentació amb estos recursos expressius ha de ser determinant per a trobar un llenguatge corporal que s’interioritze com a propi o personal, i així que l’alumnat progressivament siga capaç d’expressar-se i comunicar-se en qualsevol situació.



DESCRIPCIÓ I JUSTIFICACIÓ U.D.

Per començar, cal dir que aspectes com la creativitat i l’espontaneïtat són elements importants, segons el Currículum, perquè els xiquets prenguen a utilitzar el seu cos amb intenció expressiva i per a créixer personalment.
Així, els xiquets necessiten saber d’eines per expressar-se corporal i artísticament, comunicant-se amb el seu voltant i a la seua vida. També per desenvolupar l'autocontrol, l’auto-motivació, l’empatia i l’autoconsciència. Els alumnes poden utilitzar esta forma d’expressió amb finalitat expressiva, comunicativa i de relació, i sempre els servirà per a prosperar.
A més, la música és un element imprescindible per treballar l’Expressió Corporal dels xiquets. Esta els pot traslladar més enllà, a un lloc on trobar idees, sensacions i necessitats. La música allibera i ajuda a les persones a gaudir del moment.
En esta mena d’activitats, el professor ha de guiar i promoure la reflexió i els espais d’expressió, permetent el pensament. I, així, créixer també ell amb els seus alumnes.
Per tant, considerem realment important que aquest bloc temàtic forme part del temari de l’educació d’un xiquet i, com a que no li es dóna prou importància, hem decidit tractar-lo nosaltres.

Tots aquestos aspectes els veiem a les nostres activitats que faren durant la segona sesió.
Les activitats que es realitzaren estan relacionades amb la festivitat de moros i cristians, estos xiquets i xiquetes han viscut la festa des que van nàixer llavors podem assegurar que la coneixen. Esta festivitat es treballa amb ells any rere any. Cal destacar que les nostres activitats s'han modificat per que ,finalment, amb la practica d'elles s'adquirisquen totes les capacitats que hem detallat.

OBJECTIUS D’ÀREA: EDUCACIÓ FÍSICA

(Decret 108/2014 per a 4t curs)

El bloc 3, “Expressió motriu i comunicació”, té com a principal objectiu el desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat a través del moviment. Aspectes tan importants com l’espontaneïtat, la desinhibició i la creativitat seran elements clau per a descobrir, utilitzar, i adaptar els recursos expressius del seu cos a la comunicació d’idees, sensacions, emocions, estats d’ànim, i comprensió de missatges expressats per altres persones. L’experimentació amb estos recursos expressius ha de ser determinant per a trobar un llenguatge corporal que s’interioritze com a propi o personal, i així que l’alumnat progressivament siga capaç d’expressar-se i comunicar-se en qualsevol situació.

COMPETÈNCIES del currículum: CCLI: Competència comunicació lingüística. CMCT: Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia. CD: Competència digital.  CAA: Competència aprendre a aprendre. CSC: Competències socials i cíviques. SIEE: Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor. CEC: Consciència i expressions culturals.

Bloc 3: EXPRESSIÓ MOTRIU I COMUNICACIÓ  Curs 4t
Continguts
Criteris d’avaluació
Pràctica d’activitats expressives que fomenten la iniciativa: gestos creatius.
Representacions grupals per a comunicar sensacions, emocions, sentiments i idees. Simbolització d’accions i personatges a través del moviment corporal.
Pràctica de balls i danses de la Comunitat Valenciana.
Tècniques de relaxació aplicades a la resolució de conflictes. Seleccionar la informació de forma guiada de fonts variades proporcionades per un adult. Especialment en enciclopèdies i repositoris en línia.
Utilitzar de manera guiada ferramentes de busca i visualització digital (navegadors web, visualitzadors de documents, aplicacions específiques de l’àrea, etc.) en dispositius de les TIC per a obtenir informació.
Anàlisi d’informació verbal i no verbal d’exposicions, descripcions, instruccions. Escoltar amb atenció i empatia respectant el contingut del discurs de l’interlocutor.
Camps semàntics per a ampliar i consolidar la terminologia específica de l’àrea.
BL3.1. Expressar idees i sentiments de forma desinhibida, espontània i creativa, per mitjà de representacions grupals, a través del gest i la mímica. (-SIEE)
BL 3.2. Buscar i seleccionar, de forma guiada, informació de fonts variades proporcionades per un adult, sobre temes d’interès de l’àrea per a realitzar tasques utilitzant els diferents recursos de forma responsable.(-CCLI,CAA,CD)
BL 3.3. Captar el sentit global i analitzar de forma crítica i tenint en compte la intenció de l’emissor textos orals reconeixent idees principals, secundàries i participar en converses i col·loquis sobre temes escolars, dialogant per a resoldre els seus conflictes i expressant els seus punts de vista de forma respectuosa.(-CCLI,CSC)
BL 3.4. Interpretar i utilitzar el vocabulari de l’àrea del nivell educatiu quan intercanvia informacions amb els seus companys/es o amb els adults, per a explicar el procés seguit al realitzar les tasques d’aprenentatge i expressar el que ha aprés en el procés d’avaluació de les tasques realitzades.(-CCLI,CAA)


OBJECTIUS DIDÀCTICS 

(Decret 108/2014)

  • L’alumne ha de conèixer diferents gestos per a expressar-se.
  • Ha d’expressar idees i sentiments a través del cos.
  • Reconèixer i anomenar jocs rítmics per a desenvolupar amb el seu cos.
  • Participar i realitzar activitats en grup relacionades amb l’expressió corporal.
  • Realitzar, per u mateix, una tasca de l’aula relacionada amb l’expressió corporal.
  • Imitar i reproduir situacions, idees, sensacions i emetre sons.
  • Capacitat de mímica fluida.
  • Practicar i dominar la relaxació.
  • Realitzar activitats en el medi natural.
  • Reconeixement dels recursos expressius i comunicatius dels altres.
  • Domini del ritme, acceleració i desacceleració.
  • Domini de l’equilibri estàtic i dinàmic i ús en diferents activitats.

 (Reial Decret 126/2014)

D’acord amb els objectius didàctics que estableix el Reial Decret 126/2014 a l’apartat d’educació física, hem triat com a objectius didàctics de la nostra unitat els següents:

Criteris d’avaluació
Estàndards d’aprenentatge
2. Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment, de forma estàtica i creativa, comunicant sensacions, emocions i idees.
2.1. Representa personatges, situacions, idees i sentiments utilitzant els recursos expressius del cos individualment, per parelles o per grups.
2.2. Representa o expressa moviments a partir d’estímuls rítmics o musicals, individualment o en parelles o grups.
7. Valora, accepta i respecta la seua pròpia realitat corporal i la dels altres, mostrant una actitud reflexiva y crítica.
7.1. Respecta la diversitat de realitats corporals i de nivells de competència motriu entre els xiquets i xiquetes de la classe.


COMPETÈNCIES CURRICULARS

En este apartat tractarem les competències curriculars que l'alumne adquirirà a mesura que les sessions vagen avançant. L'alumne aconseguirà una competència en comunicació lingüística per mitjà d'estes activitats ja que desenrotllarem esta festivitat de forma oberta al dialog, és a dir, deixarem que ells siguen els que compten quina és aquesta tradició. A més hauran d'actuar de forma critica amb ells mateixos i amb els seus companys adquirint el sentit de la iniciativa i l'esperit emprenedor. Tot açò respectant-se entre ells posant en joc competències socials i cíviques, per ultim comprendran que esta tradició enfronta dos cultures molt diferents, d'esta manera treballaren la consciència i l'expressió corporal.


  • Competència en comunicació lingüística.
    • La diversitat del llenguatge i de la comunicació en funció del context.
    • Estar disposat al diàleg crític i constructiu.
    • Reconèixer el diàleg com a ferramenta primordial per a la convivència.
    • Tindre interès per la interacció amb la resta.
  • Sentit de la iniciativa i esperit emprenedor.
    • Capacitat d’adaptació al canvi i resolució de problemes.
    • Fer avaluació i autoavaluació.
    • Actuar de forma creativa i imaginativa.
    • Tindre autoconeixement i autoestima.
  • Competències socials i cíviques.
    • Comprendre els conceptes d’igualtat, no discriminació entre dones i homes, diferents grups ètnics o culturals, la societat i la cultura.
    • Saber comunicar-se de manera constructiva en diferents escenaris i mostrar tolerància.
    • Tindre disposició per a superar els prejudicis i respectar les diferències.
  • Consciència i expressions culturals.
    • Diferents gèneres i estils de belles arts (música, teatre, dansa…)
    • Desenvolupar la iniciativa, la imaginació i la creativitat.
    • Respectar el dret a la diversitat cultural, el diàleg entre cultures i societats.
    • Valorar la llibertat d’expressió.

1 comentario:

  1. Hola de nuevo.

    Habéis hecho un buen trabajo. De todas maneras hay margen para mejorar. Aquí os dejo unas anotaciones por si las queréis tener en consideración.

    Sobre el apartado de descripción y justificación. Habéis desarrollado poco el aspecto descriptivo, en él debería quedar más o menos claro en qué va a consistir la UD, qué conocimientos previos tiene el alumnado, cómo se enmarca dentro de la programación anual en su conjunto (es decir, si tiene relación con otras UUDD previas o posteriores), etc.

    Sobre el apartado de objetivos. Si decidís redactar los objetivos de etapa (cosa que no es necesario) debéis indicarlos con su numeración oficial (la letra), de esta manera será más fácil relacionarlos con los objetivos didácticos.
    Los objetivos de área no se piden en este trabajo, además en ese subapartado os armáis un poco de lío (me da la impresión). La tabla de contenidos y criterios no pinta mucho en este apartado, ya se incluirá –si acaso- en los apartados correspondientes a los contenidos y la evaluación. Todo lo que decís de las competencias, debería estar en el apartado de competencias.
    En el subapartado de objetivos didácticos tenéis una caterva de objetivos que salen de varios documentos que debe refinarse. Parece que son los andamios sobre los que se van a construir los objetivos de área, no está mal que los tengáis en cuenta pero cuando concretéis los objetivos didácticos estos “andamios deben desaparecer”.
    En este subapartado deberíais incluir un párrafo introductorio en el que se explique qué documentos se tendrán en cuenta para redactar y concretar los objetivos didácticos. Más adelante los 3, 4 o 5 objetivos de la UD con su relación con los objetivos de etapa (para relacionarlos podéis valeros de las letras a las que hacía mención anteriormente). Los objetivos deberían ser ricos y amplios, que recogieran varias capacidades del alumnado, pero no os excedáis en su número, porque luego habrá que evaluarlos todos.

    Respecto a las competencias. Empezáis muy a saco, echo en falta un párrafo introductorio, en el que se explique, entre otras cosas, que en apartado se reflejan las CCCC que se irán desarrollando a través de la UD y que además se incluyen las distintas subcompetencias que se abordarán a lo largo de la misma. Respecto a la selección de CCCC me parece acertada.

    Espero que os haya servido de ayuda.
    Un saludo,
    Rodrigo

    ResponderEliminar