miércoles, 6 de diciembre de 2017

Mesures per educar en diversitat

Hui en dia, als centres escolars la diversitat ha augmentat de manera considerable degut, sobretot, als migrants. 
Per aquesta raó, a l'escola hem de tindre certes mesures que pugam aplicar per donar resposta a les necessitats educatives especials (NEE) o necessitats específiques de suport educatiu (NESE) d'alguns xiquets.

En refèrencia a la nostra unitat didàctica, com tenim un xiquet xinés amb NESE, hem d'adaptar-li certes explicacions perquè no comprén correctament el nostre idioma. 
A més, hem de dir que a l'aula, ell té un ACI (adaptació curricular individualizada). D'esta manera, el xiquet va a PT i AL, on treballa diàriament el nostre idioma. 
D'altra banda, segons el Decret 39/1998, d'ordenació de l'educació per a l'atenció de l'alumnat amb NEE en la Comunitat Valenciana, "els centres (...) amb alumnat amb dificultats de cominicació derivades d'una discapacitat en grau sever o profund, inclouran en els seus projectes curriculars el coneixement i ús de sistemes augmentatius o alternatius de comunicació i, si és el cas, de la llengua de signes (art. 8.3)".
En aquest cas, l'alumne no pateix cap NEE greu o severa, però tot i això, contem amb Emilio, qui parla el xinés i pot comunicar-se amb el xiquet fins que aquest adquirisca certs coneixements bàsics en la nostra llengua (però sempre podem utilitzar la mímica).

lunes, 20 de noviembre de 2017

Avaluació


OBJECTIU COMPETÈNCIA
C. AVALUACIÓ
MITJÀ
TÈCNICA
INSTRUMENT D’AVALUACIÓ
L’alumne ha de conèixer diferents gestos per a expressar-se. (per l’alumne xinés, que no compren molt l’idioma).Ha d’expressar idees i sentiments a través del cos.
La diversitat del llenguatge i de la comunicació en funció del context.

Tindre interès per la interacció amb la resta.
Valorar la llibertat d’expressió.

Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment, de forma estàtica i creativa, comunicant sensacions, emocions i idees
Oral: debat

Pràctic: Pràctica supervisada
Profe: observació directa 

Tots: Avaluació entre iguals
Fitxes d’avaluació entre iguals
Imitar i reproduir situacions, idees, sensacions i emetre sons. Participar i realitzar activitats en grup relacionades amb l’expressió corporal. Capacitat de mímica fluida.
Actuar de forma creativa i imaginativa.
Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment, de forma estàtica i creativa, comunicant sensacions, emocions i idees
Escrit: quadern autoreflexiu.

Pràctic: pràctica supervisada.
Avaluació compartida: entrevista grupal.
Anàlisi documental.
Escala descriptiva
Reconeixement dels recursos expressius i comunicatius dels altres.
Tindre interès per la interacció amb la resta.
Valora, accepta i respecta la seua pròpia realitat corporal i la dels altres, mostrant una actitud reflexiva y crítica.
Discussió grupal

Representació

Pràctic: pràctica supervisada.
Avaluació entre iguals: fitxes.
Fitxes d’avaluació entre iguals.
Domini del ritme, acceleració i desacceleració.
Diferents gèneres i estils de música.
Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment, de forma estàtica i creativa, comunicant sensacions, emocions i idees.
Pràctic: pràctica supervisada. 
El alumnat participa.
Avaluació compartida.
Fitxa d’autoavaluació i informe d’experts.
Domini de l’equilibri estàtic i dinàmic i ús en diferents activitats.

Capacitat d’adaptació al canvi i solució de problemes.

Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment, de forma estàtica i creativa, comunicant sensacions, emocions i idees.
Pràctica supervisada i demostració.
Observació directa 
Càmera de vídeo (observació indirecta).
Fitxa d’avaluació (observació directa).

martes, 7 de noviembre de 2017

Continguts, metodologia i organització

En aquest apartat s'explicaran els continguts, les caracteristiques metodològiques i organizatives de la unitat didàctica que anem a dur a terme. Aquestes idees les hem estret del Decret 108/2014.


CONTINGUTS

·      Disciplinars (Decret 108/ 2014): Els continguts disciplinars que anem a desenvolupar son: la pràctica d’activitats expressives que fomenten la iniciativa, en forma de gestos creatius; la simbolització d’accions i personatges a través del moviment corporal; la pràctica de balls i danses de la Comunitat Valenciana; la planificació i organització de projectes individuals o col·lectius; i el desenrotllament de projectes en equip, transformant idees en accions.

·      Interdisciplinars: La proposta didàctica gira al voltant de les festes de moros i cristians. Aquesta temàtica, a banda de ser tractada a l’assignatura de Educació Física, s’explicarà a altres matèries. En socials s’explicarà la història d’aquestes festes, en música s’estudiaran els diferents tipus de ritmes (marxa mora, marxa cristiana, pasdoble), i en Educació Plàstica i Visual es crearan les vestimentes i decorats per a l’activitat final (ambaixada).

·      Transversals: Es donarà importància a valors com la multiculturalitat, la identitat cultural, el respecte de les diversitats i el treball en equip, entre altres.

METODOLOGIA

Els principis metodològics generals que anem a tractar tenen a veure amb els continguts transversals que es van a desenvolupar en la nostra unitat didáctica.
Ja que el multiculturalisme forma part dels nostres continguts a tractar, els alumnes van a conèixer, també complementant-lo amb les activitats fetes en altres assignatures, trets de les cultures islàmiques i cristianes antiges.
De la mateixa manera, coneixent aquestes cultures, els alumnes aprenen sobre les tradicions que hi ha al seu poble, concretament sobre les festes tradicionals, comprenent millor el seu significat històric. D'aquesta manera, els xiquets enforten la seua identitat cultural.
Amb el coneixement de diferents tipus de cultures els xiquets i les xiquetes aprenen respecte i tolerancia.
Paralelament, els alumnes treballaran tots aquests continguts mitjançant activitats en equip, per la qual cosa desenvoluparan les seues abilitats per a treballar de manera comú.


ORGANITZACIÓ

Organització espacial:
La nostra unitat didáctica es pot dur a terme en la majoria d'espais amplis on els xiquets puguen moure’s cómodament i se manera amplia. Un gimnàs, el pati de l'escola o una gran sala multiusos poden ser aptes.
Nosaltres durem a terme la majoria de les sessions al gimnàs, pero també eixirem al pati. A mes, hem plantejat la possibilitat de fer una excursió pel poble per visitar certs llocs en els quals ens basarem per a un dels proyectes que anem a dur a terme.

Organització del material:
Utilitzarem materials prou distints: cons, balons, porteries, mocadors, altaveu, etc.; però no demanarem que els xiquets porten coses de casa per evitar que les famílies hagen de gastar diners.
El material es gestionarà de distinta manera depenent la sessió i el temps del que es dispose: hi haurà dies en què el material serà arreplegat pel professor, altre pela alumnes, altre pels dos…
Per últim, cal dir que com es treballarà el primer projecte en conjunt amb altres departaments, els materials seran prestats i compartits entre tots ells.

Organització de l'alumnat:
La majoria de les tasques seran grupals: per parelles, per grups de tres, la classe dividida en dos, etc. Però es treballarà també individualment per poder créixer com a persona, conéixer-se millor i profunditzar internament.
En cada projecte els grups variaran, permetent-se així la unió i cooperació entre tota la classe. Els alumnes variaran de companys i s'intentarà que tots tracten amb tots per evitar les uniones en grups d'amics i la marginació d'algun company.

lunes, 23 de octubre de 2017

Descripció i justificació, objectius i competències curriculars de la Unitat Didàctica


BLOC DE CONTINGUTS III


El bloc 3, “Expressió motriu i comunicació”, té com a principal objectiu el desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat a través del moviment. Aspectes tan importants com l’espontaneïtat, la desinhibició i la creativitat seran elements clau per a descobrir, utilitzar, i adaptar els recursos expressius del seu cos a la comunicació d’idees, sensacions, emocions, estats d’ànim, i comprensió de missatges expressats per altres persones. L’experimentació amb estos recursos expressius ha de ser determinant per a trobar un llenguatge corporal que s’interioritze com a propi o personal, i així que l’alumnat progressivament siga capaç d’expressar-se i comunicar-se en qualsevol situació.



DESCRIPCIÓ I JUSTIFICACIÓ U.D.

Per començar, cal dir que aspectes com la creativitat i l’espontaneïtat són elements importants, segons el Currículum, perquè els xiquets prenguen a utilitzar el seu cos amb intenció expressiva i per a créixer personalment.
Així, els xiquets necessiten saber d’eines per expressar-se corporal i artísticament, comunicant-se amb el seu voltant i a la seua vida. També per desenvolupar l'autocontrol, l’auto-motivació, l’empatia i l’autoconsciència. Els alumnes poden utilitzar esta forma d’expressió amb finalitat expressiva, comunicativa i de relació, i sempre els servirà per a prosperar.
A més, la música és un element imprescindible per treballar l’Expressió Corporal dels xiquets. Esta els pot traslladar més enllà, a un lloc on trobar idees, sensacions i necessitats. La música allibera i ajuda a les persones a gaudir del moment.
En esta mena d’activitats, el professor ha de guiar i promoure la reflexió i els espais d’expressió, permetent el pensament. I, així, créixer també ell amb els seus alumnes.
Per tant, considerem realment important que aquest bloc temàtic forme part del temari de l’educació d’un xiquet i, com a que no li es dóna prou importància, hem decidit tractar-lo nosaltres.

Tots aquestos aspectes els veiem a les nostres activitats que faren durant la segona sesió.
Les activitats que es realitzaren estan relacionades amb la festivitat de moros i cristians, estos xiquets i xiquetes han viscut la festa des que van nàixer llavors podem assegurar que la coneixen. Esta festivitat es treballa amb ells any rere any. Cal destacar que les nostres activitats s'han modificat per que ,finalment, amb la practica d'elles s'adquirisquen totes les capacitats que hem detallat.

OBJECTIUS D’ÀREA: EDUCACIÓ FÍSICA

(Decret 108/2014 per a 4t curs)

El bloc 3, “Expressió motriu i comunicació”, té com a principal objectiu el desenvolupament físic, psíquic i emocional de l’alumnat a través del moviment. Aspectes tan importants com l’espontaneïtat, la desinhibició i la creativitat seran elements clau per a descobrir, utilitzar, i adaptar els recursos expressius del seu cos a la comunicació d’idees, sensacions, emocions, estats d’ànim, i comprensió de missatges expressats per altres persones. L’experimentació amb estos recursos expressius ha de ser determinant per a trobar un llenguatge corporal que s’interioritze com a propi o personal, i així que l’alumnat progressivament siga capaç d’expressar-se i comunicar-se en qualsevol situació.

COMPETÈNCIES del currículum: CCLI: Competència comunicació lingüística. CMCT: Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia. CD: Competència digital.  CAA: Competència aprendre a aprendre. CSC: Competències socials i cíviques. SIEE: Sentit d’iniciativa i esperit emprenedor. CEC: Consciència i expressions culturals.

Bloc 3: EXPRESSIÓ MOTRIU I COMUNICACIÓ  Curs 4t
Continguts
Criteris d’avaluació
Pràctica d’activitats expressives que fomenten la iniciativa: gestos creatius.
Representacions grupals per a comunicar sensacions, emocions, sentiments i idees. Simbolització d’accions i personatges a través del moviment corporal.
Pràctica de balls i danses de la Comunitat Valenciana.
Tècniques de relaxació aplicades a la resolució de conflictes. Seleccionar la informació de forma guiada de fonts variades proporcionades per un adult. Especialment en enciclopèdies i repositoris en línia.
Utilitzar de manera guiada ferramentes de busca i visualització digital (navegadors web, visualitzadors de documents, aplicacions específiques de l’àrea, etc.) en dispositius de les TIC per a obtenir informació.
Anàlisi d’informació verbal i no verbal d’exposicions, descripcions, instruccions. Escoltar amb atenció i empatia respectant el contingut del discurs de l’interlocutor.
Camps semàntics per a ampliar i consolidar la terminologia específica de l’àrea.
BL3.1. Expressar idees i sentiments de forma desinhibida, espontània i creativa, per mitjà de representacions grupals, a través del gest i la mímica. (-SIEE)
BL 3.2. Buscar i seleccionar, de forma guiada, informació de fonts variades proporcionades per un adult, sobre temes d’interès de l’àrea per a realitzar tasques utilitzant els diferents recursos de forma responsable.(-CCLI,CAA,CD)
BL 3.3. Captar el sentit global i analitzar de forma crítica i tenint en compte la intenció de l’emissor textos orals reconeixent idees principals, secundàries i participar en converses i col·loquis sobre temes escolars, dialogant per a resoldre els seus conflictes i expressant els seus punts de vista de forma respectuosa.(-CCLI,CSC)
BL 3.4. Interpretar i utilitzar el vocabulari de l’àrea del nivell educatiu quan intercanvia informacions amb els seus companys/es o amb els adults, per a explicar el procés seguit al realitzar les tasques d’aprenentatge i expressar el que ha aprés en el procés d’avaluació de les tasques realitzades.(-CCLI,CAA)


OBJECTIUS DIDÀCTICS 

(Decret 108/2014)

  • L’alumne ha de conèixer diferents gestos per a expressar-se.
  • Ha d’expressar idees i sentiments a través del cos.
  • Reconèixer i anomenar jocs rítmics per a desenvolupar amb el seu cos.
  • Participar i realitzar activitats en grup relacionades amb l’expressió corporal.
  • Realitzar, per u mateix, una tasca de l’aula relacionada amb l’expressió corporal.
  • Imitar i reproduir situacions, idees, sensacions i emetre sons.
  • Capacitat de mímica fluida.
  • Practicar i dominar la relaxació.
  • Realitzar activitats en el medi natural.
  • Reconeixement dels recursos expressius i comunicatius dels altres.
  • Domini del ritme, acceleració i desacceleració.
  • Domini de l’equilibri estàtic i dinàmic i ús en diferents activitats.

 (Reial Decret 126/2014)

D’acord amb els objectius didàctics que estableix el Reial Decret 126/2014 a l’apartat d’educació física, hem triat com a objectius didàctics de la nostra unitat els següents:

Criteris d’avaluació
Estàndards d’aprenentatge
2. Utilitzar els recursos expressius del cos i el moviment, de forma estàtica i creativa, comunicant sensacions, emocions i idees.
2.1. Representa personatges, situacions, idees i sentiments utilitzant els recursos expressius del cos individualment, per parelles o per grups.
2.2. Representa o expressa moviments a partir d’estímuls rítmics o musicals, individualment o en parelles o grups.
7. Valora, accepta i respecta la seua pròpia realitat corporal i la dels altres, mostrant una actitud reflexiva y crítica.
7.1. Respecta la diversitat de realitats corporals i de nivells de competència motriu entre els xiquets i xiquetes de la classe.


COMPETÈNCIES CURRICULARS

En este apartat tractarem les competències curriculars que l'alumne adquirirà a mesura que les sessions vagen avançant. L'alumne aconseguirà una competència en comunicació lingüística per mitjà d'estes activitats ja que desenrotllarem esta festivitat de forma oberta al dialog, és a dir, deixarem que ells siguen els que compten quina és aquesta tradició. A més hauran d'actuar de forma critica amb ells mateixos i amb els seus companys adquirint el sentit de la iniciativa i l'esperit emprenedor. Tot açò respectant-se entre ells posant en joc competències socials i cíviques, per ultim comprendran que esta tradició enfronta dos cultures molt diferents, d'esta manera treballaren la consciència i l'expressió corporal.


  • Competència en comunicació lingüística.
    • La diversitat del llenguatge i de la comunicació en funció del context.
    • Estar disposat al diàleg crític i constructiu.
    • Reconèixer el diàleg com a ferramenta primordial per a la convivència.
    • Tindre interès per la interacció amb la resta.
  • Sentit de la iniciativa i esperit emprenedor.
    • Capacitat d’adaptació al canvi i resolució de problemes.
    • Fer avaluació i autoavaluació.
    • Actuar de forma creativa i imaginativa.
    • Tindre autoconeixement i autoestima.
  • Competències socials i cíviques.
    • Comprendre els conceptes d’igualtat, no discriminació entre dones i homes, diferents grups ètnics o culturals, la societat i la cultura.
    • Saber comunicar-se de manera constructiva en diferents escenaris i mostrar tolerància.
    • Tindre disposició per a superar els prejudicis i respectar les diferències.
  • Consciència i expressions culturals.
    • Diferents gèneres i estils de belles arts (música, teatre, dansa…)
    • Desenvolupar la iniciativa, la imaginació i la creativitat.
    • Respectar el dret a la diversitat cultural, el diàleg entre cultures i societats.
    • Valorar la llibertat d’expressió.